Kolejny koncert z cyklu „Wirtuozi w Politechnice” zabrzmi w murach Muzeum Politechniki Krakowskiej. Recital Macieja Bartczaka i Stanisława Bromboszcza odbędzie się 14 czerwca br. o godz. 17.00. W programie pieśni Samuela Barbera, Wojciecha Stępnia i Marty Kleszcz do słów Jamesa Joyce’a oraz pieśni Franza Schuberta ze zbioru „Schwanengesang” i Witolda Friemanna.
Dzisiejszy koncert jest poświęcony pamięci Tomasza Świergosza (1986–2022), niezwykle utalentowanego naukowca, oddanego pracownika Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej PK i dla wielu z nas przyjaciela – mówi dr hab. Piotr Romańczyk, prof. PK.
W trakcie recitalu zabrzmią pieśni Samuela Barbera (autora słynnego Adagia na smyczki), Wojciecha Stępnia i Marty Kleszcz do słów Jamesa Joyce’a, a także pieśń samego Joyce’a do jego wiersza Bid Adieu. W dalszej części koncertu usłyszymy pieśni mistrza liryki wokalnej Franciszka Schuberta ze zbioru Schwanengesang D 957 (Łabędzi śpiew) skomponowane do poezji Ludwiga Rellstaba (Wiosenna tęsknota, Serenada) i Heinricha Heinego (Jej obraz, Miasto). Całość recitalu zwieńczą dwie pieśni Witolda Friemanna (kompozytora, który w swoim dorobku ma ponad 400 pieśni) do słów Kazimiery Iłłakowiczówny i Lucjana Rydla.
Artyści, którzy 14 czerwca zaprezentują się przed politechniczną publicznością należą do grona wybitnych muzyków. Jednym z nich jest Maciej Bartczak, który prowadzi ożywioną działalność koncertową. Z powodzeniem wykonuje on repertuar pieśniowy, oratoryjny i operowy, a także muzykę dawną i współczesną. Jest doktorem habilitowanym zatrudnionym na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach. Maciej Bartczak ma na swoim koncie wiele nagród i wyróżnień. Jest m.in. finalistą Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, jednym z laureatów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi oraz Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Lucii Popp w Bratysławie. Maciej Bartczak jest doktorem habilitowanym zatrudnionym na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach.
W Muzeum PK wystąpi także Stanisław Bromboszcz – autor muzyki instrumentalnej, kameralnej i elektronicznej. Jako pianista angażuje się w wykonania muzyki współczesnej. Istotną część jego repertuaru stanowią utwory kompozytorów XX wieku. Występował z takimi zespołami jak: AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Muzyki Nowej, Filharmonia Dolnośląska, Filharmonia Śląska, Stirling Ensemble Stuttgart. Jako kompozytor prezentował swoje utwory m.in. na festiwalach: New Music Festival (Louisville, USA), Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań (Katowice), Śląskie Dni Muzyki Współczesnej (Katowice), New York City Electroacoustic Music Festival (USA). Stanisław Bromboszcz prowadzi działalność pedagogiczną. W 2013 r. uzyskał stopień doktora. Jest zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Ze względu na charakter budynku Muzeum PK oraz zasady bezpieczeństwa, osoby zainteresowane udziałem w wydarzeniu prosimy o kontakt z Muzeum Politechniki Krakowskiej: 12 628 21 20.
Od 2011 r. dzieła wielkich mistrzów regularnie brzmią na Politechnice Krakowskiej. Na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej przy współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie odbywają się interdyscyplinarne zajęcia pn. „Muzyczny kanon chemika”, jedyne takie w programie inżynierskiego kształcenia na polskich uczelniach.
W poprzednich edycjach cyklu „Wirtuozi w Politechnice” trzykrotnie wystąpił Kwartet smyczkowy Dafô, m.in. w maju br. (więcej o tym koncercie: Ku pamięci rektora Andrzeja Białkiewicza – na PK odbył się wyjątkowy koncert).
Program:
Samuel Barber (1910–1981)
Three Songs op. 10 (1936)
Rain Has Fallen
Sleep Now
I Hear an Army
Despite and Still op. 41 (1968)
Solitary Hotel nr 4
Wojciech Stępień (1977)
Wind Whines (2020–2021)
On the Beach at Fontana
Watching the Needleboats at San Sabba
She Weeps over Rahoon
Marta Kleszcz (1992)
Two Songs (2021)
Bid Adieu nr 2
James Joyce (1882–1941) / Edmund J. Pendleton (1899–1987)
Bid Adieu
Franz Schubert (1797–1828)
Schwanengesang D 957 (1828)
Frühlingssehnsucht nr 3
Ständchen nr 4
Ihr Bild nr 9
Die Stadt nr 11
Witold Friemann (1889–1977)
Wzruszony smok op. 260 nr 4 (1964)
Nasz wieczór op. 305 nr 2 (1968)
Maciej Bartczak – baryton
Stanisław Bromboszcz – fortepian
Prowadzenie: dr hab. Piotr Romańczyk, prof. PK