Skip to content

Aktualności PK

Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata” z kolejną nagrodą

    Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata”, który w tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia, znów poszerzył pulę zdobytych nagród. W miniony weekend muzycy zajęli II miejsce podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Chóralnej Pieśni Maryjnej w Częstochowie. – Cieszymy się, że po raz kolejny zostaliśmy docenieni przez profesjonalne jury, choć nasz skład na festiwalu był niewielki, bo zaledwie szesnastoosobowy – mówi mgr Marta Stós, dyrygent chóru PK.    XI Festiwal Chóralnej Pieśni Maryjnej odbywał się w dniach 28-29 sierpnia w parafii św. Wojciecha w Częstochowie. Wzięły w nim udział chóry z Polski i zagranicy. Każdy zespół miał do zaprezentowania cztery utwory o charakterze maryjnym. I miejsce w konkursie zajął Chór Młodzieżowy „Megaron” ze słoweńskiej stolicy – Lublany. W tym roku jury nie przyznało III miejsca. Dwa II miejsca na podium zajęły: Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata” oraz Chór Żeński „ Harmonia” z Łukowej. Przyznano także trzy wyróżnienia, które otrzymały: Chór Męski im. St. Moniuszki ze Żnina, Chór Mieszany „Brosci Chorus” z Brożca i Chór Nauczycielski „Canto” z Przysuchy.   Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata” powstał w 1990 r. Od 2001 r. jego dyrygentem jest mgr Marta Stós. Zespół gromadzi studentów i absolwentów krakowskich szkół wyższych. „Cantata” prezentuje bogaty i zróżnicowany repertuar składający się z utworów polskich i zagranicznych. – Śpiewaliśmy i wciąż śpiewamy utwory kompozytorów wszystkich epok – od muzyki dawnej przez klasycznych, romantycznych aż do współczesnych. W repertuarze mamy wielkie dzieła wokalno-instrumentalne, jak oratoria czy msze, pieśni, psalmy, kolędy, gospel, utwory świeckie, pieśni patriotyczne, muzykę rozrywkową – tłumaczy Marta Stós.   Chór aktywnie uczestniczy w życiu Politechniki Krakowskiej uświetniając oficjalne uroczystości, a także jest stale obecny na mapie kulturalnej Krakowa. W ciągu trzydziestu lat działalności zdobył wiele nagród i wyróżnień podczas krajowych i zagranicznych konkursów oraz festiwali. W ostatnich latach były to m.in.: I miejsce w kategorii chórów akademickich podczas XX Łódzkiego Festiwalu Chóralnego „Cantio Lodziensis”, dwa Srebrne Dyplomy Międzynarodowego Konkursu „Voce Magna” w Żylinie (Słowacja) i Ogólnopolskiego Konkursu „O złotą strunę” w Niepołomicach, I miejsce w V Ogólnopolskim Przeglądzie Chórów Akademickich „Święty Krzyż 2018”, II miejsce w XXXIX Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2020”, I miejsce w kategorii „Zespoły kameralne” podczas VIII Międzynarodowego Rzeszowskiego Festiwalu Kolęd i Pastorałek.    (bk)         Fot. Anna Jasińska-Pazera         {fastsocialshare}

Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata” z kolejną nagrodą

    Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata”, który w tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia, znów poszerzył pulę zdobytych nagród. W miniony weekend muzycy zajęli II miejsce podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Chóralnej Pieśni Maryjnej w Częstochowie. – Cieszymy się, że po raz kolejny zostaliśmy docenieni przez profesjonalne jury, choć nasz skład na festiwalu był niewielki, bo zaledwie szesnastoosobowy – mówi mgr Marta Stós, dyrygent chóru PK.    XI Festiwal Chóralnej Pieśni Maryjnej odbywał się w dniach 28-29 sierpnia w parafii św. Wojciecha w Częstochowie. Wzięły w nim udział chóry z Polski i zagranicy. Każdy zespół miał do zaprezentowania cztery utwory o charakterze maryjnym. I miejsce w konkursie zajął Chór Młodzieżowy „Megaron” ze słoweńskiej stolicy – Lublany. W tym roku jury nie przyznało III miejsca. Dwa II miejsca na podium zajęły: Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata” oraz Chór Żeński „ Harmonia” z Łukowej. Przyznano także trzy wyróżnienia, które otrzymały: Chór Męski im. St. Moniuszki ze Żnina, Chór Mieszany „Brosci Chorus” z Brożca i Chór Nauczycielski „Canto” z Przysuchy.   Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej „Cantata” powstał w 1990 r. Od 2001 r. jego dyrygentem jest mgr Marta Stós. Zespół gromadzi studentów i absolwentów krakowskich szkół wyższych. „Cantata” prezentuje bogaty i zróżnicowany repertuar składający się z utworów polskich i zagranicznych. – Śpiewaliśmy i wciąż śpiewamy utwory kompozytorów wszystkich epok – od muzyki dawnej przez klasycznych, romantycznych aż do współczesnych. W repertuarze mamy wielkie dzieła wokalno-instrumentalne, jak oratoria czy msze, pieśni, psalmy, kolędy, gospel, utwory świeckie, pieśni patriotyczne, muzykę rozrywkową – tłumaczy Marta Stós.   Chór aktywnie uczestniczy w życiu Politechniki Krakowskiej uświetniając oficjalne uroczystości, a także jest stale obecny na mapie kulturalnej Krakowa. W ciągu trzydziestu lat działalności zdobył wiele nagród i wyróżnień podczas krajowych i zagranicznych konkursów oraz festiwali. W ostatnich latach były to m.in.: I miejsce w kategorii chórów akademickich podczas XX Łódzkiego Festiwalu Chóralnego „Cantio Lodziensis”, dwa Srebrne Dyplomy Międzynarodowego Konkursu „Voce Magna” w Żylinie (Słowacja) i Ogólnopolskiego Konkursu „O złotą strunę” w Niepołomicach, I miejsce w V Ogólnopolskim Przeglądzie Chórów Akademickich „Święty Krzyż 2018”, II miejsce w XXXIX Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2020”, I miejsce w kategorii „Zespoły kameralne” podczas VIII Międzynarodowego Rzeszowskiego Festiwalu Kolęd i Pastorałek.    (bk)         Fot. Anna Jasińska-Pazera         {fastsocialshare}

Symulator tramwaju z Politechniki Krakowskiej pomaga w szkoleniu kandydatów na motorniczych

    20 sierpnia br. w Katedrze Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej rozpoczęły się szkolenia dla kandydatów na motorniczych, którzy – dzięki symulatorowi tramwaju NGT6 – mogą w bezpieczny i praktyczny sposób poznać, jak wygląda poruszanie się po mieście pojazdem, którego jeszcze nigdy nie prowadzili. Szkolenia na PK poprzedzają kurs realizowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie.    Politechnika Krakowska od wielu lat prowadzi szeroką współpracę z MPK S.A. Pracownicy Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu (wcześniej: Instytut Pojazdów Szynowych) świadczą dla krakowskiego przewoźnika różne usługi związane z pracami badawczymi i analitycznymi oraz ekspertyzami. Katedra jest też jednostką upoważnioną do realizacji badań technicznych tramwajów. W 2020 r. Politechnika Krakowska i MPK wraz z firmami NEWAG S.A, CYBID sp. z o.o. i MEDCOM sp. z o.o. w ramach wspólnego projektu pn. „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” przeprowadziły w Krakowie udany przejazd tramwaju w trybie sterowania autonomicznego. Szkolenia przyszłych motorniczych z wykorzystaniem symulatora tramwaju to kolejna odsłona współpracy uczelni z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie.    – Główna zaleta naszych szkoleń polega na tym, że jeszcze przed rozpoczęciem jazd prawdziwym tramwajem, kandydaci na motorniczych mogą zapoznać się z zasadami prowadzenia tego pojazdu i zwrócić szczególną uwagę na obowiązujące przepisy oraz sytuacje, z którymi spotkają się podczas realnej jazdy. Oczywiście, dzięki symulowanej rzeczywistości, wszystko odbywa się w bezpiecznych warunkach i nawet niebezpieczne z puntu widzenia rzeczywistej jazdy zdarzenia, w symulatorze nikomu nie zagrażają, a uczą przyszłych prowadzących prawidłowych zachowań i reakcji – mówi Maciej Górowski z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu, współtwórca i instruktor symulatora. – Wszystkie elementy wyposażenia kabiny symulatora działają tak, jak w rzeczywistym tramwaju, a więc kursanci poznają praktyczne działanie poszczególnych funkcji, o których słyszeli na szkoleniu teoretycznym.   Pierwsze pilotażowe szkolenia z użyciem symulatora tramwaju odbyły się 20 sierpnia, a kolejne 27 sierpnia. W planach są następne. Obecnie między PK a MPK S.A. trwają uzgodnienia warunków dalszej współpracy, których efektem będzie włączenie szkoleń do procesu kształcenia motorniczych w Krakowie. – Szkolenia miały być prowadzone wcześniej, jednak plany pokrzyżowała pandemia koronawirusa. Dla przykładu, w kolejnictwie szkolenia na symulatorach są już standardem. Od 2023 r. egzaminy na licencję maszynisty będą realizowane właśnie z użyciem symulatorów. Wraz z MPK S.A. zrobiliśmy pierwszy krok, by również dla kandydatów na prowadzących tramwaje wdrożyć taki model nauki – dodaje Maciej Górowski z PK.     Symulator tramwaju z Politechniki Krakowskiej     W ramach szkolenia z użyciem symulatora tramwaju NGT6 kursant przejeżdża wirtualne trasy w taki sposób, jak w trakcie jazdy wagonem szkoleniowym. Wszystko zaczyna się w wirtualnej zajezdni, skąd „pojazd” wyjeżdża na ulice miasta. – Symulator ma zaimplementowane trasy fikcyjne oraz te realne, krakowskie, przez co nie ma mowy o jeździe z pamięci. Prowadzący musi przez cały czas obserwować otoczenie, zwracać uwagę na innych uczestników ruchu drogowego, stosować się do obowiązujących przepisów. Musi odpowiednio reagować na sygnalizację, znaki, wskaźniki. Istotnym elementem jest oczywiście utrzymanie prawidłowej prędkości – tłumaczy Maciej Górowski. Symulator umożliwia użytkownikom zapoznanie się z poszczególnymi elementami wyposażenia pulpitu sterowniczego, zasadami obsługi przystanków, systemu zdalnego sterowania zwrotnicami, w tym obserwacji prawidłowego położenia iglic w zwrotnicach itp. Osoby biorące udział w szkoleniu trenują prawidłową jazdę pod izolatorami sekcyjnymi zamontowanymi na sieci trakcyjnej. Urządzenie pozwala również symulować różne usterki i nieprawidłowości w działaniu tramwaju i infrastruktury, w tym wykolejenie pojazdu.       Obejrzyj film o symulatorze tramwaju, zrealizowany na PK przez popularnych youtuberów      Budowa pierwszego w Polsce symulatora tramwaju Bombardier Flexity Classic (NGT6) rozpoczęła się w kwietniu 2006 r. W skład urządzenia wchodzi – wykonana od podstaw na wzór oryginalnej – kabina tramwaju, układ projekcji scenerii jazdy oraz specjalistyczne oprogramowanie komputerowe. Od 2013 r. symulator wykorzystywany jest w kształceniu studentów podczas zajęć dydaktycznych z takich przedmiotów, jak: teoria i inżynieria ruchu pojazdów szynowych, projektowanie środków transportu szynowego, budowa i eksploatacja pojazdów szynowych czy ergonomia i wzornictwo w transporcie. Projekt jest stale rozwijany, dodawane są nowe funkcje i elementy oprogramowania.     (bk)       Na zdjęciu, symulator tramwaju / fot. Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu           {fastsocialshare}  

Symulator tramwaju z Politechniki Krakowskiej pomaga w szkoleniu kandydatów na motorniczych

    20 sierpnia br. w Katedrze Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej rozpoczęły się szkolenia dla kandydatów na motorniczych, którzy – dzięki symulatorowi tramwaju NGT6 – mogą w bezpieczny i praktyczny sposób poznać, jak wygląda poruszanie się po mieście pojazdem, którego jeszcze nigdy nie prowadzili. Szkolenia na PK poprzedzają kurs realizowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie.    Politechnika Krakowska od wielu lat prowadzi szeroką współpracę z MPK S.A. Pracownicy Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu (wcześniej: Instytut Pojazdów Szynowych) świadczą dla krakowskiego przewoźnika różne usługi związane z pracami badawczymi i analitycznymi oraz ekspertyzami. Katedra jest też jednostką upoważnioną do realizacji badań technicznych tramwajów. W 2020 r. Politechnika Krakowska i MPK wraz z firmami NEWAG S.A, CYBID sp. z o.o. i MEDCOM sp. z o.o. w ramach wspólnego projektu pn. „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” przeprowadziły w Krakowie udany przejazd tramwaju w trybie sterowania autonomicznego. Szkolenia przyszłych motorniczych z wykorzystaniem symulatora tramwaju to kolejna odsłona współpracy uczelni z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie.    – Główna zaleta naszych szkoleń polega na tym, że jeszcze przed rozpoczęciem jazd prawdziwym tramwajem, kandydaci na motorniczych mogą zapoznać się z zasadami prowadzenia tego pojazdu i zwrócić szczególną uwagę na obowiązujące przepisy oraz sytuacje, z którymi spotkają się podczas realnej jazdy. Oczywiście, dzięki symulowanej rzeczywistości, wszystko odbywa się w bezpiecznych warunkach i nawet niebezpieczne z puntu widzenia rzeczywistej jazdy zdarzenia, w symulatorze nikomu nie zagrażają, a uczą przyszłych prowadzących prawidłowych zachowań i reakcji – mówi Maciej Górowski z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu, współtwórca i instruktor symulatora. – Wszystkie elementy wyposażenia kabiny symulatora działają tak, jak w rzeczywistym tramwaju, a więc kursanci poznają praktyczne działanie poszczególnych funkcji, o których słyszeli na szkoleniu teoretycznym.   Pierwsze pilotażowe szkolenia z użyciem symulatora tramwaju odbyły się 20 sierpnia, a kolejne 27 sierpnia. W planach są następne. Obecnie między PK a MPK S.A. trwają uzgodnienia warunków dalszej współpracy, których efektem będzie włączenie szkoleń do procesu kształcenia motorniczych w Krakowie. – Szkolenia miały być prowadzone wcześniej, jednak plany pokrzyżowała pandemia koronawirusa. Dla przykładu, w kolejnictwie szkolenia na symulatorach są już standardem. Od 2023 r. egzaminy na licencję maszynisty będą realizowane właśnie z użyciem symulatorów. Wraz z MPK S.A. zrobiliśmy pierwszy krok, by również dla kandydatów na prowadzących tramwaje wdrożyć taki model nauki – dodaje Maciej Górowski z PK.     Symulator tramwaju z Politechniki Krakowskiej     W ramach szkolenia z użyciem symulatora tramwaju NGT6 kursant przejeżdża wirtualne trasy w taki sposób, jak w trakcie jazdy wagonem szkoleniowym. Wszystko zaczyna się w wirtualnej zajezdni, skąd „pojazd” wyjeżdża na ulice miasta. – Symulator ma zaimplementowane trasy fikcyjne oraz te realne, krakowskie, przez co nie ma mowy o jeździe z pamięci. Prowadzący musi przez cały czas obserwować otoczenie, zwracać uwagę na innych uczestników ruchu drogowego, stosować się do obowiązujących przepisów. Musi odpowiednio reagować na sygnalizację, znaki, wskaźniki. Istotnym elementem jest oczywiście utrzymanie prawidłowej prędkości – tłumaczy Maciej Górowski. Symulator umożliwia użytkownikom zapoznanie się z poszczególnymi elementami wyposażenia pulpitu sterowniczego, zasadami obsługi przystanków, systemu zdalnego sterowania zwrotnicami, w tym obserwacji prawidłowego położenia iglic w zwrotnicach itp. Osoby biorące udział w szkoleniu trenują prawidłową jazdę pod izolatorami sekcyjnymi zamontowanymi na sieci trakcyjnej. Urządzenie pozwala również symulować różne usterki i nieprawidłowości w działaniu tramwaju i infrastruktury, w tym wykolejenie pojazdu.       Obejrzyj film o symulatorze tramwaju, zrealizowany na PK przez popularnych youtuberów      Budowa pierwszego w Polsce symulatora tramwaju Bombardier Flexity Classic (NGT6) rozpoczęła się w kwietniu 2006 r. W skład urządzenia wchodzi – wykonana od podstaw na wzór oryginalnej – kabina tramwaju, układ projekcji scenerii jazdy oraz specjalistyczne oprogramowanie komputerowe. Od 2013 r. symulator wykorzystywany jest w kształceniu studentów podczas zajęć dydaktycznych z takich przedmiotów, jak: teoria i inżynieria ruchu pojazdów szynowych, projektowanie środków transportu szynowego, budowa i eksploatacja pojazdów szynowych czy ergonomia i wzornictwo w transporcie. Projekt jest stale rozwijany, dodawane są nowe funkcje i elementy oprogramowania.     (bk)       Na zdjęciu, symulator tramwaju / fot. Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu           {fastsocialshare}  

Spotkanie władz uczelni i Wydziału Mechanicznego z Ambasadorem Japonii

    12 sierpnia br. władze uczelni oraz Wydziału Mechanicznego spotkały się na Politechnice Krakowskiej z ambasadorem nadzwyczajnym i pełnomocnym Japonii w Polsce – panem Akio Miyajima. Rozmawiano m.in. na temat współpracy naukowo-technicznej Politechniki Krakowskiej z firmą Toyota.     Władze uczelni reprezentował prorektor ds. studenckich dr inż. Marek Bauer. Wydział Mechaniczny reprezentowali: dziekan prof. dr hab. inż. Jerzy Sładek oraz kierownik Katedry Pojazdów Samochodowych prof. dr hab. inż. Marek Brzeżański. W spotkaniu uczestniczyła także kierownik Działu Współpracy Międzynarodowej PK Katarzyna Baron-Lisiakiewicz. Ambasadorowi w wizycie na Politechnice Krakowskiej towarzyszyli szefowa Działu Kultury Ambasady Japonii Michiko Makino oraz Jacek Mendyk z Działu Kultury Ambasady Japonii.   Przedmiotem rozmów były, miedzy innymi, zagadnienia dotyczące możliwości rozszerzenia współpracy Katedry Pojazdów Samochodowych z firmą Toyota Motor Poland, a także sprawy zastosowania wodoru jako przyszłego nośnika energii w transporcie. Szczególne zainteresowanie ambasadora wzbudziły osiągnięcia Katedry Pojazdów Samochodowych w dziedzinie zasilania wodorem silników spalinowych oraz badań pojazdów wyposażonych w ogniwa paliwowe. Katedra Pojazdów Samochodowych PK prowadzi innowacyjne badania nad silnikami wodorowymi wykorzystywanymi w niektórych samochodach marki Toyota.   Aktualnie Politechnika Krakowska współpracuje z czterema japońskimi uniwersytetami w ramach zawartych porozumień o współpracy. Są to uniwersytety w Gifu, Kochi, Kyushu oraz Instytut Technologii w Kitami. Współpraca dotyczy wspólnych badań naukowych oraz wymiany nauczycieli akademickich i studentów.       Na zdjęciach: 1. Spotkanie przedstawicieli uczelni z gośćmi z Ambasady Japonii; 2. Ambasador Japonii, Akio Miyajima; 3. Uczestnicy spotkania, od lewej: Michiko Makino, Katarzyna Baron-Lisiakiewicz, prof. Marek Brzeżański, ambasador Japonii, Akio Miyajima, dziekan Wydziału Mechanicznego, prof. Jerzy Sładek oraz prorektor ds. studenckich, dr Marek Bauer / fot. Jan Zych         {fastsocialshare}

Plakat autorstwa prof. Zbigniewa Latały z WM w kolejnym etapie międzynarodowego konkursu

    Plakat autorstwa dr. hab. inż. Zbigniewa Latały, prof. PK – kierownika Laboratorium Inżynierii Wzornictwa Przemysłowego na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej – został zakwalifikowany do kolejnego etapu międzynarodowego konkursu World Poster Forum 2021, organizowanego przez Peru Design Biennial. Na konkurs wpłynęło blisko 96 tys. prac z całego świata. Spośród nich jury wybrało 465.    Peru Design Biennial to jedna z ważniejszych światowych organizacji powołanych w celu promowania wzornictwa, grafiki i sztuki użytkowej. Organizacja angażuje w swoje działania branżowe firmy, stowarzyszenia oraz instytucje. Jedną z większych inicjatyw jest World Poster Forum i towarzyszący mu międzynarodowy konkurs.    Swoje prace na WPF przesłało 65 980 artystów z całego świata – w sumie 95 972 plakaty. Tylko 465 z nich zakwalifikowano do kolejnego etapu rywalizacji, w tym plakat (po lewej – kliknij i powiększ) autorstwa prof. Zbigniewa Latały z Politechniki Krakowskiej. Wybrane przez jury plakaty zostaną zaprezentowane podczas wystawy, która w listopadzie br. odbędzie się w Peru.    Dr hab. inż. Zbigniew Latała, prof. PK (na zdjęciu / fot. Jan Zych) urodził się w 1955 r. w Krakowie. Jest absolwentem Akademii Górniczo-Hutniczej. Pracę na Politechnice Krakowskiej rozpoczął w 1982 r. W latach 1983-2003 pracował też jako fotograf i grafik w wydawnictwach polskich i skandynawskich. Interdyscyplinarną rozprawę doktorską pt. „Zastosowanie komputerowej analizy obrazu ultrasonograficznego do badania serca” obronił z wyróżnieniem w 2002 r. (promotor: prof. dr hab. inż. Leszek Wojnar). Przygotowując rozprawę habilitacyjną, wykorzystał tradycyjne i nowe media do stworzenia serii grafik, plakatów i multimediów inspirowanych muzyką. Rada Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie nadała mu stopień doktora habilitowanego w styczniu 2018 r. Prof. Zbigniew Latała na Politechnice Krakowskiej kieruje Laboratorium Inżynierii Wzornictwa Przemysłowego.    Prof. Latała specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu analizy obrazów i szeroko rozumianego projektowania. Jest autorem lub współautorem 39 publikacji naukowych oraz ponad 120 wystaw artystycznych pokazywanych na całym świecie. Laureat 37 prestiżowych konkursów projektowych, krajowych i zagranicznych. Uhonorowany m.in. Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Odznaką „Honoris Gratia”, Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Złotym za Długoletnią Służbę.    (bk)         {fastsocialshare}

Informatyka znów najpopularniejsza wśród kandydatów na studia na Politechnice Krakowskiej

    Informatyka, informatyka w inżynierii komputerowej, informatyka stosowana, architektura, budownictwo, automatyka i robotyka, elektrotechnika i automatyka, mechanika i budowa maszyn, biotechnologia, środki transportu i logistyka, inżynieria medyczna, inżynieria produkcji, gospodarka przestrzenna, energetyka, odnawialne źródła energii i infrastruktura komunalna, inżynieria środowiska – to kierunki cieszące się największym zainteresowaniem wśród kandydatów na studia I stopnia na Politechnice Krakowskiej. Zdecydowanym faworytem – podobnie jak w poprzednich latach – jest informatyka oferowana przez Wydział Informatyki i Telekomunikacji. W tym roku rekrutacja na Politechnikę Krakowską odbywa się w trybie ciągłym i trwa aż do września. W lipcu komisje rekrutacyjne przeprowadziły kilka postępowań kwalifikacyjnych. Na niektórych wydziałach jeszcze trwają lub odbędą się we wrześniu.      Zainteresowanie kandydatów wyrażone liczbą osób na jedno miejsce w pierwszych postępowaniach kwalifikacyjnych zdecydowanie wskazuje, że najpopularniejszym kierunkiem tegorocznej rekrutacji na studia I stopnia jest informatyka oferowana przez Wydział Informatyki i Telekomunikacji. O jedno miejsce walczyło tam 12 osób. Podsumowanie w liczbach bezwzględnych również wypada imponująco, bowiem na informatykę stacjonarną aplikowało ponad 1300 osób. Dla porównania, w ubiegłym roku w I turze zarejestrowało się 1222 kandydatów. Po przeprowadzeniu dwóch postępowań kwalifikacyjnych limit przewidzianych miejsc został wypełniony i Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna WIiT zdecydowała o zamknięciu rejestracji na stacjonarne i niestacjonarne studia I stopnia na informatyce.    Popularność kierunków informatycznych wśród absolwentów szkół średnich została potwierdzona dużym zainteresowaniem informatyką w inżynierii komputerowej prowadzoną przez Wydział Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej. O jedno miejsce na ten kierunek w trybie stacjonarnym starało się 9 osób, a rejestracji dokonało 645 kandydatów. Wypełnienie przewidzianego limitu miejsc spowodowało, że rejestracja na informatykę w inżynierii komputerowej, zarówno stacjonarną jak i niestacjonarną, została już zamknięta. Na brak chętnych do studiowania informatyki stosowanej nie może z kolei narzekać Wydział Mechaniczny. W pierwszym postępowaniu kwalifikacyjnym na jedno miejsce przypadło 10 chętnych (aplikowało 727 osób). Ubiegłoroczna nowość rekrutacyjna Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki – geoinformatyka, łącząca zagadnienia informatyczne z geoinżynierią i hydroinżynierią, także odnotowała dobry wynik.    Wśród kierunków cieszących się największym zainteresowaniem kandydatów – tradycyjnie – znalazła się architektura. Na studia prowadzone w języku polskim, ale także te oferowane w języku angielskim aplikowało blisko 800 osób, podobnie jak w ubiegłorocznej I turze rekrutacji. Wzrost chętnych do studiowania w porównaniu z 2020 r. odnotowano na elektrotechnice i automatyce z oferty Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej. Przed pierwszym postępowaniem kwalifikacyjnym na kierunek prowadzony stacjonarnie zarejestrowało się 571 osób (513 kandydatów łącznie aplikowało we wszystkich turach rekrutacji rok temu). Limit miejsc na studia stacjonarne i niestacjonarne I stopnia na elektrotechnice i automatyce został wypełniony i rejestracja nie jest już prowadzona.    Tegoroczni maturzyści licznie aplikowali na automatykę i robotykę, mechanikę i budowę maszyn w j. polskim, inżynierię medyczną, inżynierię produkcji, środki transportu i logistykę (Wydział Mechaniczny), budownictwo (Wydział Inżynierii Lądowej), energetykę, inżynierię środowiska, odnawialne źródła energii i infrastrukturę komunalną (Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki), biotechnologię, technologię chemiczną (Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej), matematykę stosowaną, matematykę (Wydział Informatyki i Telekomunikacji; zakończona rejestracja na matematykę i matematykę stosowaną – studia stacjonarne I stopnia), inżynierię materiałową (Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki). Dużym zainteresowaniem cieszy się też gospodarka przestrzenna – kierunek międzywydziałowy.    Rekrutacja na PK – inaczej niż przed rokiem – prowadzona jest w trybie ciągłym. Ostateczne wyniki znane będą dopiero we wrześniu. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące zasad rekrutacji, harmonogramów prac poszczególnych komisji rekrutacyjnych, kierunków studiów oraz wymaganych dokumentów można znaleźć w Portalu Rekrutacyjnym uczelni. Tam również możliwość przejścia do systemu elektronicznej rejestracji. Należy bardzo dokładnie sprawdzać sekcję ogłoszeń WKR, w której komisje m.in. podają informacje o zakończonych naborach na poszczególne kierunki. Ponieważ w tym roku sposobów dostarczania dokumentów do komisji jest kilka (wgranie do systemu rekrutacji, dostarczenie osobiste, wgranie do systemu rekrutacji wraz z połączeniem się z komisją za pośrednictwem platformy internetowej i przesłanie dokumentów pocztą tradycyjną), warto w Portalu Rekrutacyjnym zweryfikować, którą z metod stosuje sią na danym wydziale.   (bk)     Na zdjęciu, kampus Politechniki Krakowskiej przy ul. Warszawskiej 24 / fot. materiały PK           {fastsocialshare}

Agnieszka Żyra z Politechniki Krakowskiej na czele Europejskiej Rady Doktorantów i Młodych Naukowców

    Mgr inż. Agnieszka Żyra, doktorantka z Politechniki Krakowskiej, została wybrana na stanowisko przewodniczącej Europejskiej Rady Doktorantów i Młodych Naukowców (EURODOC) w kadencji 2021/2022. Walne zgromadzenie organizacji odbyło się w dniach 16-17 lipca br.    EURODOC z siedzibą w Brukseli to istniejąca od 2005 r. międzynarodowa federacja, która zrzesza doktorantów i młodych naukowców z krajów należących do Unii Europejskiej i Rady Europy. Organizacja reprezentuje interesy młodych naukowców w dziedzinie edukacji, badań i rozwoju zawodowego. EURODOC monitoruje sytuację początkujących naukowców pod względem mobilności, warunków pracy, możliwości zatrudnienia i wyboru kariery oraz pracuje nad polepszeniem programów studiów doktoranckich i szkolnictwa wyższego w Europie.   Nowa przewodnicząca Europejskiej Rady Doktorantów i Młodych Naukowców – mgr inż. Agnieszka Żyra – od kilku lat angażuje się w działalność doktorancką na szczeblu uczelnianym, krajowym i międzynarodowym. W kadencji 2020/2021 pełniła funkcję sekretarza Zarządu EURODOC.    Agnieszka Żyra (na zdjęciu / fot. archiwum prywatne) ukończyła z wyróżnieniem studia na kierunku inżynieria produkcji na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Kontynuuje swoją karierę naukową na PK – jest doktorantką, a także pracownikiem dydaktycznym na stanowisku asystenta w Katedrze Inżynierii i Automatyzacji Produkcji. W swoich badaniach zajmuje się zagadnieniami związanymi z niekonwencjonalnymi technikami obróbki, szczególnie obróbką elektroerozyjną.     (Forum Akademickie, bk)             {fastsocialshare}  
PK_WIiTCh_RGB

//administracja www - logowanie