Eksperci Politechniki Krakowskiej w Radzie Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra w Krakowie
Eksperci Politechniki Krakowskiej znajdą się w Radzie Naukowo-Technicznej ds. budowy metra w Krakowie. Powołanie społecznego gremium specjalistów, którzy będą wspierać władze miasta w prowadzeniu tej historycznej inwestycji, ogłosił w poniedziałek 16 września 2024 r. prezydent miasta Aleksander Miszalski. 17-osobowej Radzie przewodniczył będzie rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata, a członkami z PK będą także: prof. Kazimierz Furtak, prof. Tadeusz Tatara, prof. Magdalena Kozień-Woźniak, dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK oraz dr hab. inż. Jacek Chmielewski, prof. PK.
– Zaczynamy proces budowy metra. Jednym z pierwszych kroków jest powołanie przeze mnie Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra – powiedział prezydent Aleksander Miszalski. Członkowie rady to fachowcy i eksperci w swoich dziedzinach, członkowie prestiżowych gremiów naukowych i doradczych, a zarazem praktycy zajmujący się metrem od lat. Rolą rady będzie opiniowanie zagadnień związanych z przygotowaniem, budową i eksploatacją metra oraz przygotowanie opracowań i ekspertyz istotnych dla budowy i eksploatacji metra w Krakowie. Rada będzie pracować społecznie. – Członkowie rady nie będą pobierać wynagrodzenia za spotkania i bieżące doradztwo, jednak większe, szczegółowe ekspertyzy i raporty mogą się odbywać na podstawie zawieranych umów – zaznaczył prezydent Miszalski.
Prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, który przewodniczy Radzie, podkreśla, że rada, jest skonstruowana tak, by każdy z jej członków odpowiadał za inny aspekt, istotny przy budowie i funkcjonowaniu metra – począwszy od kwestii geologicznych, budowlanych, przez wpływy budowy i eksploatacji metra na ludzi i budynki w nich, wpływ inwestycji na zabytkową tkankę miasta i jego zagospodarowanie przesrtrzenne, przez kwestie transportowe – integracji metra z całym systemem komunikacji miasta, wyboru taboru, bezpieczeństwa eksploatacji, po kwestie społeczne i wreszcie ekonomiczne. – Budowa metra to wyjątkowo skomplikowany proces, nie sposób zdać się w nim na przeczucia. Wymaga specjalistycznej wiedzy z wielu dyscyplin wiedzy. Stąd skład Rady, która gromadzi wybitnych specjalistów w różnych dziedzinach. Swoimi kompetencjami pokrywają całość tematyki, wiążącej się z budowa metra. Rada nie ma jednak charakteru zamkniętego, w razie potrzeb mogą dołączać do niej kolejni specjaliści – mówi prof. Andrzej Szarata.
Ważne wsparcie Kraków otrzyma z Warszawy, w składzie Rady znaleźli się specjaliści związani z Metrem Warszawskim m.in. prezes spółki zarządzającej budową i działaniem metra w WarszawieJerzy Lejk.
Zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur. przekazał, że obecnie finalizowane są prace nad raportem oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, prowadzona jest analiza potoków ruchu pasażerskiego (przez ekspertów Politechniki Krakowskiej) oraz analiza ekonomiczna. Ich zakończenie planowane jest na koniec 2024 roku. – W IV kwartale 2024 r. powołany zostanie zespół ds. budowy metra, a po uzyskaniu decyzji środowiskowej, na przełomie II i III kwartału 2025 r. ogłoszone zostanie zamówienie na opracowanie dokumentacji projektowej – przewiduje prezydent Stanisław Mazur.
Skład Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra w Krakowie
Prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata – rektor Politechniki Krakowskiej (od 2023 r.), wcześniej dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej PK (2016-2021). Członek prestiżowych gremiów naukowych i doradczych oraz wielu rad naukowych, m.in: Metra Warszawskiego, Instytutu Kolejnictwa, Instytutu Techniki Budowlanej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest członkiem, m.in. Komitetu Transportu PAN, Komisji Budownictwa Oddziału PAN w Krakowie, Zespołu Zadaniowego ds. Wielkoskalowych Projektów Rozwojowych przy Komitecie Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN. Przewodniczy też Radzie Naukowej Euroregionu Karpackiego. Międzynarodowy ekspert w obszarach transportu, systemów komunikacyjnych, modelowania podróży, efektywności funkcjonalnej rozbudowy infrastruktury transportowej, ze szczególnym uwzględnieniem modernizacji linii kolejowych i układu drogowego. Prowadzi badania zachowań komunikacyjnych w obszarach zurbanizowanych, wykonuje prognozy ruchu na potrzeby rozbudowy dróg krajowych i wojewódzkich, a także analizy dokumentów planistycznych i strategicznych wielu polskich miast. Jako konsultant w dziedzinie transportu pracuje zarówno w kraju, jak i za granicą (Grecja, Dania, Niemcy, Ukraina, Stany Zjednoczone). Opracowywał modele transportowe polskich miast i regionów, m.in.: Wrocławia, Poznania, Gdańska, Rzeszowa, Warszawy, Krakowa, Kielc, województw mazowieckiego i małopolskiego. Realizował projekty transportowe (ponad 250), związane z badaniem efektywności funkcjonalnej inwestycji transportowych, w tym współfinansowanych przez UE (m.in. dotyczące rozbudowy systemu drogowego i tramwajowego w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie, Olsztynie i Krakowie, także projekty rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce czy studium wykonalności Kolei Dużych Prędkości w Polsce itp. Był głównym konsultantem w pracach nad budową modelu transportowego Polski, prowadzonych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W latach 2021-2024 przewodniczył Radzie Programowej ds. Rozwoju Systemu Transportowego Miasta Krakowa przy Prezydencie Miasta.
Prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak – Politechnika Krakowska, rektor PK w latach 2008-2016, wcześniej dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej dwóch kadencji, przewodniczący Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej Polskiej Akademii Nauk (dwie ostatnie kadencje) oraz członek Sekcji Inżynierii Komunikacyjnej tego Komitetu. Przewodniczący Komisji Nauk Technicznych Polskiej Akademii Umiejętności (dwie kadencje). Specjalizuje się m. in: w zagadnieniach nośności i trwałości oraz bezpieczeństwa obiektów mostowych, w tym również tuneli, rozwiązań konstrukcyjnymi tuneli i technologii ich realizacji (współautor podręcznika „Podstawy budowy tuneli”). Zajmuje się także elementami wyposażenia tuneli, mającymi wpływ na bezpieczeństwo ich eksploatacji, prowadzi badania w zakresie zmęczenia materiałów konstrukcyjnych oraz zagrożenia korozyjnego w warunkach eksploatacji przy zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Współpracował z projektantami tuneli na Słowacji w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych i elementów wyposażenia. Brał aktywny udział w projektowaniu (jako weryfikator i częściowo projektant) wybudowanych już tuneli drogowych w Lalikach (tunel „Emilia” koło Zwardonia) oraz pod Luboniem (w ciągu „Zakopianki”). Obecnie konsultant projektu tunelu w ciągu obwodnicy Zabierzowa. Współorganizator kilku konferencji naukowo-technicznych dotyczących metra w Krakowie (od 1985 roku) i członek komitetów naukowych i organizacyjnych tych konferencji. Pełnił ważne, w tym, kierownicze funkcje w prestiżowych gremiach naukowych i branżowych, m.in: przewodniczącego Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów Naukowych, członka Rady Doskonałości Naukowej oraz Rady Naukowej Instytutu Techniki Budowlanej, Komisji Budownictwa Oddziału Krakowskiego PAN, członka Rady Naukowej Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Jest członkiem Stowarzyszenia „Metro dla Krakowa” oraz stowarzyszenia „Społeczny Komitet Budowy Metra”. Przez trzy kadencje przewodniczył Radzie Programowej ds. Rozwoju Systemu Transportowego Miasta Krakowa przy Prezydencie Miasta.
Prof. dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień-Woźniak – Politechnika Krakowska, dziekan Wydziału Architektury PK. Jest członkiem Komitetu Architektury i Urbanistyki Polskiej Akademii Nauk oraz Komisji Urbanistyki i Architektury Polskiej Akademii Nauk Oddział w Krakowie, powołana przez Ministra Edukacji i Nauki do pełnienia funkcji eksperta Komisji Ewaluacji Nauki do oceny osiągnięć w ramach ewaluacji jakości działalności naukowej, członek International Federation for Theatre Research, Rady Doskonałości Naukowej w kadencji 2019-2023, Rady Naukowej Stowarzyszenia Euroregion Karpacki Polska, Gdańskiej Rady Architektury powołanej przez Prezydent Miasta Gdańska. Była członkiem Zespołu Zadaniowego ds. opracowania programu w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym dla Małopolski, powołanego uchwałą Zarządu Województwa Małopolskiego. Jest członkiem Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów oraz Kolegium Sędziów Konkursowych Stowarzyszenia Architektów Polskich. W działalności badawczej i twórczej koncentruje na zagadnieniach z zakresu kształtowania współczesnych obiektów kultury oraz znaczenia obiektów użyteczności publicznej dla jakości przestrzeni współczesnego miasta. Jest laureatką Stypendium Miasta Krakowa dla Młodych Twórców w dziedzinie architektury. Jest założycielką pracowni architektonicznej Kozień Architekci, autorów takich obiektów jak: Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna we Wrocławiu, Centrum Obsługi Odwiedzających Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, Pszczyńskie Centrum Kultury. Za działalność twórczą uzyskała szereg nagród i wyróżnień.
Prof. dr hab. inż. Tadeusz Tatara – Politechnika Krakowska, kierownik Katedry Mechaniki Budowli i Materiałów na Wydziale Inżynierii Lądowej PK. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu dynamiki konstrukcji budowlanych. Realizuje badania i projekty związane, m.in. z generowaniem drgań parasejsmicznych, ich propagacją oraz oceną wpływu tych drgań na obiekty budowlane i ludzi w nich przebywających, a w szczególności: analiz teoretycznych i doświadczalnych dotyczących uszkodzeń budynków murowych i żelbetowych w warunkach obciążeń kinematycznych i możliwych ich napraw oraz wzmocnień; ocen szkodliwości drgań przekazywanych z podłoża na budynki, badań wpływu drgań komunikacyjnych związanych z ruchem tramwajowym, jak i kolejowym, w tym metra. Jest współautorem dwóch obowiązujących polskich norm: PN-B-02170:2016-12. (Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki) i PN-B-02171:2017-06. (Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach). Obie normy są kluczowe w ocenach wpływów dynamicznych, diagnozach, a także pomocne do prognoz tych wpływów. Kierował wieloma projektami z zakresu ograniczania wpływów drgań komunikacyjnych od pociągów Metra Warszawskiego (II i III linia metra) na rzecz takich firm jak: ILF sp. z o.o., Gulermak sp. z o.o. Jest także wpółautorem systemu monitoringu na odcinkach II linii Metra Warszawskiego. Kierował projektami z zakresu ograniczania wpływów drgań komunikacyjnych od tramwajów na infrastrukturę powierzchniową w Warszawie (Balzola sp. z o.o., Progreg sp. z o.o.) i Krakowie – KST IV (Arcadis sp. z o.o.). Kierował projektami z zakresu ograniczania wpływów drgań komunikacyjnych od różnego typu pociągów w projektowanym i budowanym tunelu średnicowym w Łodzi na rzecz firmy PBDiM sp. z o.o., Metroprojekt sp. z o.o., ZNTK sp. z o.o. Brał udział w pracach badawczych związanych z transportem, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego („Nowe rozwiązanie podkładki podpodkładowej i tłumika szynowego do ochrony otoczenia drogi szynowej przed drganiami i hałasem”, „Innowacyjna hybrydowa konstrukcja przegród wibroizolacyjnych do ochrony środowiska przed drganiami transportowymi i z podobnych źródeł”). Przewodniczący Zarządu Polskiej Grupy Sejsmicznej Komisji Parasejmicznej, wiceprzewodniczący Komitetu Nauki Polskiego Związku Inżynierów Budownictwa, przewodniczący Komisji Nauki Polskiego Związku Inżynierów Budownictwa Oddział Małopolski.
Dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK – Politechnika Krakowska, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego PK. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem, niezawodnością środków transportu szynowego oraz efektywnością przedsięwzięć taborowych z wykorzystaniem kosztów cyklu istnienia (Life Cycle Cost). W latach 2002–2024 główny wykonawca w 300 pracach B+R i ekspertyzach, związanych ze studiami techniczno-ekonomicznymi, optymalizacją procesu eksploatacji pojazdów szynowych, oceną ryzyka wprowadzenia do eksploatacji podsystemów strukturalnych oraz oceny zgodności nowych rozwiązań taborowych z obowiązującymi wymogami formalno-prawnymi. Na podstawie opracowanej metodyki oceny efektywności przedsięwzięć związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego opartej na kryterium LCC i charakterystykach niezawodności środków transportu wykonane zostały kompleksowe strategie techniczno-ekonomiczne odnowy parku pojazdów trakcyjnych lub przedsięwzięcia dotyczące podwyższenia efektywności realizacji procesu eksploatacji u największych polskich przewoźników kolejowych: PKP Cargo S.A., PKP LHS Sp. z o.o. czy CTL Logistics Sp. z o.o. Zrealizowane prace B+R pozwoliły również wytyczyć prawidłowe kierunki rozwoju dla największych polskich firm, produkujących i modernizujących pojazdy szynowe. W latach 2019–2021 był kierownikiem zespołu odpowiedzialnego za realizację dwóch etapów taborowych w ramach projektu „Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” (projekt CEF nr 2016-PL-TM-0026-S):1. „Analiza techniczna w zakresie możliwości realizacyjnych wskazanych wariantów inwestycyjnych” (w ramach pkt 7. SIWZ: Analiza techniczna: koncepcja, w zakresie technicznych możliwości realizacyjnych wskazanego podsystemu transportu),2. „Analiza i ocena efektywności środków transportu szynowego dla wybranych wariantów inwestycyjnych” (w ramach pkt 9. SIWZ: Plan realizacji zadań oraz kosztorys).Jest rzeczoznawcą Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (SIMP) w zakresie pojazdów szynowych, ekspertem Polskiego Naukowo-Technicznego Towarzystwa Eksploatacyjnego (PNTTE) oraz ekspertem zewnętrznym w zakresie certyfikacji pojazdów szynowych w TÜV Rheinland Polska. Jest też członkiem Komitetu Transportu oraz Komitetu Inżynierii Produkcji PAN.
Dr hab. inż. Jacek Chmielewski, prof. PK – Politechnika Krakowska oraz Auburn University w Alabamie (USA). Międzynarodowy ekspert w dziedzinie planowania systemów transportowych, modelowania podróży, analiz i prognoz ruchu drogowego oraz pasażerskiego transportu zbiorowego. Jego prace obejmują analizy kosztów i korzyści zarówno na poziomie miejskim, jak i krajowym. Od 2019 roku pełni funkcję eksperta Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zajmując się budową i zarządzaniem czterostopniowym Krajowym Zintegrowanym Modelem Ruchu. Jest współautorem licznych opracowań badawczo-rozwojowych zamawianych przez NCBiR oraz NCHRP w USA. Jego prace realizowane są na zamówienie Departamentów Transportu Kalifornii, Florydy, Alabamy, Rhode Island i Montany. Należy do Sekcji Inżynierii Komunikacyjnej PAN, jest członkiem US-Poland Trade Council oraz Dyrektorem IT w Poland in Silicon Valley Center w Palo Alto, Kalifornia. Jego badania koncentrują się na analizach ruchu i zachowań transportowych, w tym z użyciem dużych zbiorów danych (w tym GSM i z sondowania pojazdów) na potrzeby analiz transportowych. Specjalizuje się w prognozach ruchu dla rozbudowy dróg krajowych, w tym dróg szybkiego ruchu oraz wojewódzkich, a także w analizach planistycznych i strategicznych dokumentów dotyczących rozwoju transportu publicznego w polskich miastach, ze szczególnym uwzględnieniem kolei, metra i tramwajów. Jest autorem licznych koreferatów dotyczących zastosowania modeli ruchu w analizach transportowych, w tym dla budowy metra w Krakowie, warszawskiego modelu transportowego oraz modelu opracowanego na potrzeby CPK. Współtworzył modele transportowe dla polskich miast i województw. Zrealizował ponad 420 projektów transportowych, w tym m.in. dla budowy centralnego odcinka II linii metra w Warszawie oraz badania efektywności funkcjonalnej inwestycji transportowych, zwłaszcza współfinansowanych przez UE. Projekty te obejmowały rozbudowę systemów drogowych i publicznego transportu zbiorowego, w tym kolejowego w GOP, tramwajowego m.in. w Łodzi, Wrocławiu, Warszawie (w tym linii do Wilanowa) oraz Krakowie.
oraz
Prof. dr hab. inż. Tadeusz Słomka – Akademia Górniczo-Hutnicza, rektor AGH w latach 2012-2020. Przez 12 lat kierował Katedrą Geologii Ogólnej, Ochrony Środowiska i Geoturystyki, pełnił funkcje prodziekana i dziekana Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska oraz prorektora AGH. Wybitny geolog i ekspert w dziedzinie sedymentologii formacji osadowych Karpat fliszowych. Autor i współautor ponad 240 publikacji naukowych, współautor 6 skryptów i książek oraz redaktor 9 książek poświęconych problematyce geologii złożowej, modelowaniu matematycznemu złóż kopalin użytecznych (Cu, pierwiastków promieniotwórczych, Zn i Pb, węgla kamiennego i brunatnego, diatomitów, iłów kaolinowych i surowców skalnych) i sedymentologii, paleogeografii i geotektoniki głębokomorskich osadów klastycznych. Wielokrotnie prezentował wyniki swoich badań na krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych, m.in. w Austrii, Czechach, Słowacji, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Grecji, Meksyku, Japonii, USA, Australii. Jego prace dotyczyły geologii Karpat fliszowych, Pienin, Niżu Polskiego, Górnośląskiego Zagłębia Węglowego, regionu krakowskiego, Ukrainy, Słowacji i Wietnamu. Jest założycielem i prezydentem International Association for Geotourism, był przewodniczącym Rady Naukowo-Przemysłowej Instytutu Autostrada Technologii i Innowacji oraz Przewodniczącym Rady Związku Uczelni InnoTechKrak. Stał na czele Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych, był też przewodniczącym Komisji ds. Innowacyjności i Współpracy z Gospodarką KRASP oraz prezesem ZG Akademickiego Związku Sportowego. Uhonorowany tytułami doktora honoris causa przez Shibaura Institute of Technology, Politechnikę Lwowską, Przykarpacki Uniwersytet Narodowy w Iwano-Frankiwsku, Wschodnioeuropejski Narodowy Uniwersytet w Łucku oraz Narodowy Uniwersytet Techniczny w Dnipro, Profesor Honorowy Politechniki Wrocławskiej, Narodowego Technicznego Uniwersytetu Nafty i Gazu w Iwano-Frankiwsku, Międzynarodowego Uniwersytetu Humanitarno-Technicznego w Szymkencie oraz Narodowej Akademii Nauk Republiki Kazachstanu.
Dr inż. Jerzy Lejk - Prezes Zarządu Metro Warszawskie sp. z o. o (od 2006 r.), wcześniej członek Zarządu Metra Warszawskiego (od 2003 r.) i zastępca dyrektora w firmie (od 2002 r.). Zajmuje się w spółce zagadnieniami rozbudowy metra i jego eksploatacji. Specjalizuje się w problematyce przygotowania i realizacji liniowych projektów transportowych. Do największych realizacji z jego udziałem należy „Budowa metra w Warszawie”, przygotowana i nadzorowana przez Metro Warszawskie sp. z o. o jako Inwestora Zastępczego. Wraz z zespołem, przygotował i zrealizował inwestycje warszawskiego metra: - „Bielański odcinek I linii metra w Warszawie” (4 kilometry tuneli, 4 stacje wraz z multimodalnym węzłem komunikacyjnym „Młociny”); - „Druga linia metra w Warszawie” (18 kilometrów tuneli, 18 stacji wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną), aktualnie koordynuje kolejne elementy M2 (3 stacje , 3 kilometry tuneli) wraz z nową stacją techniczno- postojową (obszar inwestycji 44 ha); - „Pociągi dla M1 i M2” - zakup 72 sześciowagonowych , nowoczesnych pociągów metra dla obsługi ruchu pasażerskiego na M1 i M2 ( wartość zakupów ok 2,7 mld pln).W latach 2013–2019, jako przedstawiciel Polski, zasiadał w Radzie ds. Polityki w Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego (UITP) pełniąc funkcję Członka „Policy Board”. Jest członkiem Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk, Zarządu Podkomitetu Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki, prowadzi działalność dydaktyczno-badawczą w Zakładzie Geotechniki, Mostów i Budowli na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.
Dr hab. Jarosław Kaczmarek, prof. UEK – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, dr hab. nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia, profesor uczelni w Katedrze Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw UEK. Jego zainteresowania naukowe, aktywność i kompetencje zawodowe koncentrują się w obszarze zarządzania finansami i kreacji wartości, efektywności inwestycji, analizy ekonomicznej oraz predykcji zagrożeń oraz przemian i efektywności struktur. Autor, współautor i redaktor naukowy ponad 250 publikacji, realizator ponad 40 projektów i programów badawczych oraz innych aktywności badawczych. Autor ponad 200 projektów w obszarze analiz ekonomicznych i finansowych, oceny efektywności inwestycji, finansowania rozwoju, rachunku kosztów i controllingu oraz szacowania wartości i wycen. Członek Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa, członek Polskiego Naukowo–Technicznego Towarzystwa Eksploatacji w Warszawie. Dyplomowany rzeczoznawca TNOiK w zakresie inwestycji, finansów i kosztów. Członek zespołów eksperckich powołanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Zarząd Województwa Małopolskiego – Centrum Zaawansowanych Technologii i Rozwoju oraz realizator i kierownik zespołów w wyłonionych projektach. Stały współpracownik i ekspert podmiotów doradztwa i konsultingu, w tym konsultant firm doradczych m.in. Morgan Grenfell, EVIP Int., BRE Corporate Finance. Wykładowca akademicki w obszarach analizy i diagnostyki ekonomicznej, zarządzania finansami przedsiębiorstw, controllingu, analizy finansowej, rynków i instrumentów finansowych, efektywności inwestycji, rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej.
Dr. hab. Marta Smagacz-Poziemska, prof. UJ – Uniwersytet Jagielloński, dyrektorka Instytutu Socjologii UJ. Socjolożka, ekspertka w zakresie interdyscyplinarnych i aplikacyjnych badań nad miastem, przestrzenią i lokalnymi społecznościami. Prowadziła badania dotyczące m.in. rewitalizacji, postaw nastolatków wobec sąsiedztwa, miejskiego centrum i galerii handlowych, procesów wytwarzania różnic i granic w wielkomiejskich osiedlach oraz praktyk życia codziennego w mieście. Wyniki badań publikowała w monografiach wydanych m.in. przez Wyd. Naukowe Scholar, WUJ, Palgrave McMillan, Pisa University Press oraz w czasopismach m.in. Futures, Geographical Research, East European Politics and Societies and Culture, International Journal of Social Research Methodology. Obecnie (2022-26) kierowniczka projektu NCN pt. “Normalność w warunkach niepewności. Perspektywa prakseologiczna w badaniach (re)produkcji 'normalnego' życia miejskiego”. W latach 2015-2017 wicekoordynatorka, a 2017 – 2021 koordynatorka 37. Research Network - Urban Sociology w European Sociological Association (ESA); w latach 2017-2021 członkini Scientific Advisory Board w JPI Urban Europe. Członkini Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. W okresie 2020–2021 wicekoordynatorka Zespołu Wykonawczego the Society of the Future w ramach Inicjatywa Doskonałości IDUJ. Od ponad 20 lat – w roli ekspertki, badaczki, moderatorki – współpracuje z lokalnymi, regionalnymi i międzynarodowymi instytucjami publicznymi oraz organizacjami pozarządowymi. Od 12 lat współorganizuje – wraz z Wydziałem Architektury Wnętrz ASP, Wydziałem Architektury PK, Katedrą Wibroakustyki AGH i Wydziałem Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ - studenckie międzydyscyplinarne warsztaty projektowe „Nowa Przestrzeń”.
Prof. dr hab. inż. Andrzej Chudzikiewicz – Uniwersytet Radomski, Wydział Transportu, Elektrotechniki i Informatyki (wcześniej związany z Politechniką Warszawską, m.in. prodziekan i dziekan Wydziału Transportu, kierownik Zakładu Podstaw Budowy Urządzeń Transportowych), członek Rady Naukowo-Konsultacyjnej przy Zarządzie Metra Warszawskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach modelowania i symulacji dynamiki pojazdów szynowych oraz ich konstrukcji i budowy. Kierował kilkunastoma projektami badawczymi, realizowanymi wspólnie z polskimi producentami pojazdów szynowych, dotyczącymi budowy prototypów pojazdów (tramwaje, elektryczne zespoły trakcyjne, wagony), finansowanymi ze środków krajowych i unijnych. Projekty te zakończyły się wdrożeniami, zbudowane pojazdy są obecnie eksploatowane przez Zarządy Transportu Publicznego w takich miastach: jak Warszawa, Bydgoszcz, Elbląg oraz operatorów w transporcie kolejowym (PKP IC, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie). W latach 2007-2015 reprezentował Polskę w Komitecie Programowym Transport i Areonautics UE. Współpracuje, jako konsultant, z zespołem konstruktorów Katedry Budowy Pojazdów Uniwersytetu w Zilinie. Członek Komitetu Transportu PAN (od 5-ciu kadencji), Ukraińskiej Akademii Transportu, Rady Naukowej Uniwersytetu w Zilinie (Słowacja) oraz rad naukowych prestiżowych czasopism naukowych w kraju i zagranicą. Przewodniczy zespołowi Editorial Board czasopisma Transport Problems. Jest, od 2010 roku, przewodniczącym Rady Naukowej Instytutu Kolejnictwa w Warszawie oraz przewodniczącym Rady Naukowo-Konsultacyjnej przy Prezesie Metra Warszawskiego, a od 2021 r. ekspertem w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Prof. dr hab. inż. Franciszek Tomaszewski – Politechnika Poznańska, Instytut Transportu Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu. Przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Pojazdów Szynowych „TABOR” w Poznaniu, członek Rady Naukowej Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie, członek Rady Naukowo-Konsultacyjnej Metra Warszawskiego. Specjalizuje się w badaniach trwałości i niezawodności pojazdów szynowych, niezawodności i trwałości silników spalinowych pojazdów szynowych i samochodowych, diagnostyce wibroakustycznej silników spalinowych lokomotyw, badaniach relacji pomiędzy niezawodnością złożonego obiektu mechanicznego a parametrami sygnału drganiowego, badaniach dotyczących odwzorowania luzów par kinematycznych złożonych obiektów mechanicznych w wybranych parametrach sygnału drganiowego. Zajmuje się badaniami i oceną poziomu drgań i hałasu generowanego przez kolejowe pojazdy szynowe, tramwaje i transport samochodowy oraz oddziaływaniem środków transportu na środowisko. Jego prace dotyczą też oceny stanu nawierzchni kolejowej oraz prognozowania uszkodzeń powierzchni tocznej szyn pod kątem efektywnego utrzymania infrastruktury torowej w celu minimalizacji ryzyka i zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. Brał udział w realizacji 58 prac badawczych w tym, jako kierownik trzech grantów badawczych KBN, kierownik czterech grantów promotorskich KBN, jako główny wykonawca w dwóch grantach rozwojowych oraz w 14 grantach badawczych KBN i NCBiR. Opublikował ponad 200 prac w tym: 3 książki, 2 monografie. Organizator konferencji naukowych „Pojazdy Szynowe”. Był sekretarzem Zarządu Sekcji Pojazdów Szynowych SIMP, sekretarzem Oddziału Poznańskiego Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Technicznej, członkiem Zespołu Diagnostyki – Sekcji Podstaw Eksploatacji Komitetu Budowy Maszyn PAN, członkiem Komitetu Transportu PAN, przewodniczącym Zespołu Technik Transportu Szynowego – Sekcji Technicznych Środków Transportu Komitetu Transportu PAN.
Prof. dr hab. iż. Anna Siemińska-Lewandowska – Politechnika Warszawska, kierownik Zakładu Geotechniki, Mostów i Budowli Podziemnych Instytutu Dróg i Mostów Wydziału Inżynierii Lądowej PW. Ekspert międzynarodowy, w latach 2014 – 2018 członek Zarządu Executive Council w International Tunnelling and Underground Space Association ITA-AITES, reprezentuje Polskę w Zgromadzeniu Ogólnym tej organizacji. Od wielu lat przewodnicząca Podkomitetu Budownictwa Podziemnego Polskiego Komitetu Geotechniki PKG oraz wiceprezydent PKG. Jest ekspertem Komisji Europejskiej w ramach Joint Research Center ”Design of Underground Structures” i współautorem raportu opublikowanego przez tę Komisję. Konsultowała dla Generalnej Dyrekcji Budowy Metra realizację I linii metra w Warszawie. Od początku budowy II linii prowadziła nadzór naukowy nad odcinkiem centralnym i przedłużeniem w kierunku wschodnim i zachodnim. Brała udział m. in. w opiniowaniu założeń programu funkcjonalno-użytkowego II linii metra, projektu tuneli metra pod Wisłą, projektów stacji na odcinku centralnym oraz prowadziła analizy przejścia tuneli TBM II linii pod I linią, pod tunelem Wisłostrady. Jest członkiem Rady Naukowo-Konsultacyjnej Metra Warszawskiego. Brała udział w realizacji wielu tuneli drogowych w Warszawie (POW), Gdańsku i Świnoujściu, a obecnie kolejowych (Łódź – tunel średnicowy i tunel KDP). Członek zespołu opracowującego na zlecenie PAN Wrocław założenia techniczno- ekonomiczne i program funkcjonalny budowy sieci metra we Wrocławiu. Autorka ponad 150 publikacji z zakresu budownictwa podziemnego oraz analiz dotyczących oddziaływania budowy tuneli TBM i głębokich podziemi wysokich budynków na otoczenie i istniejące tunele (metra, drogowe, kolejowe). Członek Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN od 2008 r , sekretarz Naukowy, członek Prezydium, a obecnie wiceprzewodnicząca w kadencji 2024-2027. Członek Sekcji Geotechniki i Infrastruktury Podziemnej KILiW PAN.
Prof. dr hab. Tomasz Komornicki – Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN (kierownik Zakładu Przestrzennego Zagospodarowania) oraz Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie (Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej). Specjalista w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej, gospodarki przestrzennej, powiązań funkcjonalnych, planowania transportu, ewaluacji projektów i programów transportowych, współpracy transgranicznej. Przewodniczący Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN. Wieloletni stały współpracownik Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. W latach 2010-2011 członek międzynarodowego zespołu przygotowującego Agendę Terytorialną Unii Europejskiej 2020, w latach 2006-2011 członek zespołu ekspertów opracowujących Koncepcję Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030. Kierownik Zespołu do opracowania Wskaźnika Międzygałęziowej Dostępności Transportowej, wykorzystywanego powszechnie w ewaluacji projektów transportowych na poziomie krajowym i regionalnym. Brał udział w opracowaniu regionalnych planów transportowych województw podkarpackiego (2015, 2020; kierownik zespołu), podlaskiego (2015, 2018, 2021-2022; kierownik zespołu), warmińsko-mazurskiego (2021-2022, kierownik zespołu) i lubuskiego (2015). Współwykonawca Strategii Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Sopot-Gdynia (2014). Członek Komitetu Monitorującego programu Interreg Polska Słowacja 2021-2027 (reprezentant PAN, KRASP oraz Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego). Kierownik lub uczestnik ponad 70 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, w tym Horyzont 2020, ESPON, INTERREG; kierownik 12 projektów Narodowego Centrum Nauki. Członek Naukowej Rady Statystycznej GUS. Członek Rady Metropolitalnej przy Zarządzie Stowarzyszenia Metropolia Warszawa. Członek Komitetu Nauk Geograficznych PAN, a także Rady Naukowej Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN.
Dr hab. inż. Marek Pawlik, prof. IK – Instytut Kolejnictwa, zastępca dyrektora ds. interoperacyjności kolei, przewodniczący Komitetu Technicznego PKN/KT 138 ds. kolejnictwa PKN, przewodniczący Komitetu Technicznego PKN/KT 61 ds. elektrycznego wyposażenia trakcyjnego, przewodniczący Centrum wymiany i analizy cyberbezpieczeństwa kolei (ISAC‑kolej). Ekspert w europejskich pracach dla standaryzacji technicznej rozwiązań kolejowych realizowanych przez: Europejski Instytut Badań Kolejowych (ERRI), Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) i Grupę Użytkowników Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (EEIG ERTMS UG), Zrzeszenie dla Interoperacyjności Kolei (AEIF), Europejską Agencję Kolejową (ERA) oraz europejskie i polskie organizacje normalizacyjne (CEN, CENELEC oraz PKN). Członek Sekcji Sterowania Ruchem w Transporcie oraz Sekcji Elektromobilności i Transportu Autonomicznego Komitetu Transportu PAN, Sekcji Inżynierii Komunikacyjnej Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN, oraz Sekcji Trakcji Komitetu Elektrotechniki Polskiej Akademii Nauk. Ekspert w licznych projektach badawczo-rozwojowych, w tym w zakresie: bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów wodorowych, migracji do sprzęgów cyfrowych, interfejsów w systemach sterowania ruchem, wyzwań i szans powiązanych z rozwojem nowych technologii transportu po predefiniowanych torach jazdy. Jego główne obszary kompetencji i działalności to: bezpieczeństwo w transporcie szynowym (bezpieczeństwo techniczne, bezp. ruchu, ochrona, cyberbezpieczeństwo); interoperacyjność kolei (infrastruktura INF, zasilanie ENE, sterowanie i łączność CCT/CCO, tabor RST, telematyka); systemy sterowania ruchem, bezpiecznej kontroli jazdy i łączności (w tym w szczególności ERTMS/ETCS oraz ERTMS/GSM-R oraz REC/Radiostop); procesy oceny zgodności WE i weryfikacji WE zgodnie z regułami prawa europejskiego (składniki i podsystemy INF, ENE, CCO, CCT oraz RST); procesy certyfikacji typów i weryfikacji zgodności z typami zgodnie z regułami prawa polskiego (budowle i urządzenia objęte świadectwami dla rozwiązań technicznych stosowanych w transporcie szynowym). Współautor europejskich specyfikacji technicznych, autor licznych artykułów i podręczników.
Prof. dr hab. inż. Krzysztof Tajduś – Akademia Górniczo-Hutnicza (od 2023 r.), wcześniej związany z Instytutem Mechaniki Górotworu Polskiej Akademii Nauk oraz Technische Universität Bergakademie Freiberg w Niemczech. Specjalista zajmujący się zagadnieniami budownictwa podziemnego, mechaniki skał i gruntów, międzynarodowy ekspert w zakresie wpływu prac podziemnych, w tym szczególnie tunelowych na powierzchnię i obiekty budowlane. Autor oraz współautor ponad 90 ekspertyz, projektów z zakresu geomechaniki i budownictwa podziemnego, wykonywanych w kraju (ok. 50) i na świecie (ponad 40), m.in. w Niemczech, Republice Czeskiej, Holandii, Francji. Wielokrotnie pełnił funkcję eksperta zewnętrznego opiniującego projekty techniczne w zakresie wstrząsów i zmian ukształtowania powierzchni terenu spowodowanego prowadzonymi pracami podziemnymi w Holandii i Niemczech. Autor i współautor ponad 100 książek, monografii i publikacji naukowych związanych z zagadnieniami, mechaniki skał i gruntów oraz budownictwa tunelowego, wydawanych w Polsce i na świecie. W latach 2021, 2022 i 2023 wyróżniony przez prestiżową listę najbardziej wpływowych ludzi nauki na świecie opracowanej przez analityków z Uniwersytet Stanforda, Elsevier i firmy SciTech Strategies. Wykładowca na uczelniach polskich (m.in. AGH, Politechnice Śląskiej, Akademii Morskiej w Szczecinie) i zagranicznych (m.in. Northeastern University - Chiny, Uniwersytet Binh Duong – Wietnam) z zakresu geomechaniki, geotechniki i budownictwa tunelowego. Członek m.in. Komisji ds. Ochrony Powierzchni przy Wyższym Urzędzie Górniczym, Komitetu Górnictwa PAN, Rady Doskonałości Naukowej przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pełni funkcję przewodniczącego Sekcji Wyzwań i Kierunków Rozwoju Górnictwa PAN. Zasiada w międzynarodowych stowarzyszeniach związanych z budownictwem podziemnym, m.in. Society of Mining Professors, International Society for Rock Mechanics.
Dr hab. Bartłomiej Marona, prof. UEK - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, kierownik Katedry Ekonomiki Nieruchomości i Procesu Inwestycyjnego, członek zarządu European Real Estate Society. Dyrektor studiów podyplomowych „Szacowanie nieruchomości” w Krakowskiej Szkole Biznesu UEK, prowadzonych wspólnie z Colliers i MSRM. Specjalizuje się w tematyce zarządzania nieruchomościami, zarządzania publicznego, zarządzania procesem inwestycyjnym, finansów lokalnych oraz rynku mieszkaniowego. Stypendysta amerykańskiego programu James R. Webb Foundation of the American Real Estate Society (Monterey, USA, 2009) i jednocześnie członek American Real Estate Society. Uczestnik wielu staży naukowych i dydaktycznych m.in.: The Marshall Bennett Institute of Real Estate Roosevelt University w USA (2014), Uniwersytet Marmara (2007), ISCTE Business Scholl (2008), Riga International School of Economics and Business Administration (2009), Uniwersytet Ekonomiczny w Wiedniu (2011), Uniwersytet w Maladze (2014, 2015, 2016, 2017), Uniwersytet Juraja Dobrili w Puli (2018), Uniwersyt w Alicante (2023), Al Balqa Applied University (2024). Członek redakcji dwóch czasopism naukowych: (i) Świat Nieruchomości, oraz (ii) Entrepreneurial Business and Economics Review. Posiada duże doświadczenie praktyczne jak i dydaktyczne w zakresie doradztwa nieruchomościowego.
(mas/krakow.pl)
Zobacz także film Krakow.pl z ogłoszenia powołania Rady
{fastsocialshare}