Celem projektu jest stworzenie infrastruktury informatycznej – nowoczesnych klas multimedialnych w szkołach ponadgimnazjalnych, połączonych siecią z częścią centralną „Małopolskiej Chmury Edukacyjnej”. Projekt zakłada budowę publicznej e- usługi edukacyjnej służącej przekazywaniu wiedzy oraz przybliżaniu osiągnięć naukowo-dydaktycznych uczelni wyższych uczniom szkół ponadgimnazjalnych przy wykorzystaniu technologii informacyjnych. Projekt ukierunkowany jest na przekazywanie wiedzy, rozwój kompetencji kluczowych (porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne, inicjatywność i przedsiębiorczość) i kompetencji zawodowych oraz przybliżanie osiągnięć naukowych uczelni wyższych uczniom szkół ponadgimnazjalnych w Małopolsce, przy wykorzystaniu technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Projekt swym zasięgiem będzie obejmował uczelnie wyższe i szkoły ponadgimnazjalne w Województwie Małopolskim, które zgłosiły chęć udziału. Dzięki temu projektowi został zakupiony sprzęt do prowadzenia zajęć w czasie rzeczywistym czyli on-line. Uczniowie będąc u siebie w szkole będą mogli czynnie uczestniczyć w zajęciach.
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Albert Einstein
Od początków dziejów mamy do czynienia z przekazywaniem wiedzy. Pierwszą formą komunikacji był przekaz ustny, a po wynalezieniu pisma nauczanie zaczęło się skupiać na księdze, a nie na nauczycielu. Gdy wynaleziono druk i książki stały się bardziej dostępne, nauczyciel stał się przewodnikiem po nich.
Rozwój nowych technologii, a szczególnie technologii informatycznych IT zmieniły świat. Te nowe technologie wkroczyły w każdą dziedzinę życia, nawet tą najważniejszą, czyli edukację.
„Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania”, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest kontynuacją wcześniejszego projektu pn. „Małopolska Chmura Edukacyjna – pilotaż” (realizowany w okresie 31.10.2013 – 30.09.2015).
Celem projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania” jest wzmocnienie u uczniów kompetencji kluczowych i właściwych postaw umożliwiających kontynuowanie nauki na kolejnym szczeblu edukacyjnym, a wśród nauczycieli wzrost jakości nauczania i uczenia się w środowisku cyfrowym z uwagi na konieczność zmian spowodowanych epidemią Covid-19.
Po pandemii cel projektu został nieco zmodyfikowany.
Dofinansowanie projektu z UE: 28 155 334 zł (część miękka).
Dofinansowanie części dot. infrastruktury: 61 837 296,00 zł.
Liderem części miękkiej jest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, natomiast liderem części dot. infrastruktury jest AGH. Politechnika Krakowska jest jednym z Partnerów.
W projekcie uczestniczy:
– 8 uczelni: PK, AGH, UEK, UJ, UP, UR, PWSZ w Tarnowie, WSTiE w Suchej Beskidzkiej,
– Fundacja Centrum Kopernika,
– Miasta w Internecie,
– ok. 200 szkół średnich,
– ok. 50 000 uczniów.
Zajęcia prowadzone są z 19 obszarów tematycznych: 7 zawodowych i 12 ogólnych.
Okres realizacji projektu : 01.01.2016 – 30.06.2023.
Dzięki temu projektowi został zakupiony sprzęt do prowadzenia zajęć w czasie rzeczywistym, czyli on-line. Uczniowie będąc u siebie w szkole mogą czynnie uczestniczyć w zajęciach.
W obszarze chemii na Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej Politechniki Krakowskiej przeprowadzane są następujące zajęcia:
- 60 godz. wykładów / rok szkolny ( po 30 godz. dla gr. A i B)
- 30 godz. konsultacji kół naukowych / rok szkolny,
- 60 godz. naukowych warsztatów weekendowych (3 razy na semestr – 30 godz.) / rok szkolny
- 25 godz. naukowych warsztatów letnich / rok szkolny.
Wykłady podzielone zostały na następujące grupy tematyczne:
- Biotechnologia,
- Chemia analityczna i fizyczna,
- Chemia i technologia wokół nas,
- Żywność i żywienie,
- Biologiczne metody oceny środowiska,
- Chemia – struktura, synteza, natura,
- Gospodarka surowcami i odpadami w przemyśle cementowym,
- Materiały polimerowe do zastosowań medycznych,
- Inżynieria materiałowa.
Zakres tematyczny kół naukowych:
- Porównanie twardości ogólnej oraz węglanowej wód mineralnych oraz z naturalnych cieków wodnych,
- Biotechnologia – wytwarzanie wina,
- Chemia i technologia kosmetyków,
- Kwas octowy w laboratorium i w kuchni.
W czasie wykładów uczniowie mogą brać czynny udział w zajęciach zadając pytania nauczycielom akademickim lub odpowiadając na pytania wykładowców w trakcie wykładów. Na niektórych wykładach są pokazywane krótkie doświadczenia lub filmiki przedstawiające procesy technologiczne otrzymywania preparatów chemicznych w celu lepszego zrozumienia omawianej tematyki.
Konsultacje kół naukowych odbywają się również on-line, gdzie omawiane są poszczególne ćwiczenia laboratoryjne, które uczniowie wykonują w szkole. Konsultacje odbywają się również za pośrednictwem poczty mailowej i telefonicznie.
Trzy razy w semestrze przez 3 weekendy prowadzone są naukowe warsztaty weekendowe. Warsztaty te odbywają się w systemie stacjonarnym w salach laboratoryjnych.
W pierwszym tygodniu wakacji przeprowadzane są naukowe warsztaty letnie, które podobnie jak naukowe warsztaty weekendowe odbywają się w systemie stacjonarnym i trwają od poniedziałku do piątku.
Nawiązując do naszego motta, można mieć nadzieję, iż sposób przekazu wiedzy za pomocą urządzeń IT – wykłady, konsultacje z nauczycielami akademickimi oraz praktyczne zajęcia (zajęcia laboratoryjne) na uczelni przyczynią się do tego, że nauka stanie się cennym darem dla uczniów szkół średnich uczestniczących w Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej.
Strona Projektu: https://e-chmura.malopolska.pl/
W/w Projekt będzie realizowany dzięki wsparciu Programu Operacyjnego “E-usługi w edukacji”. W sierpniu 2016 r. została podpisana umowa partnerska z Akademią Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie – Liderem na rzecz wspólnej realizacji projektu pn. „Małopolska Chmura Edukacyjna”, który realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Poddziałanie 2.1.3 ”E-usługi w edukacji”.